Uitschelden klant niet ernstig verwijtbaar !
De hieronder te bespreken zaak betrof een medewerkers van een callcenter dat voor enkele grote opdrachtgevers, waaronder de Nederlandse Staatsloterij werkzaam is. De medewerkster was sedert januari 2000 in dienst bij de werkgever.
De medewerkster was vanaf 2009 bij beoordelingsgesprekken meerdere keren door haar werkgever aangesproken op de onfatsoenlijke manier waarop zij mensen te woord stond. Op 13 september 2012 heeft had de medewerkster een officiële waarschuwing ontvangen vanwege de bejegening van een klant. Op 25 oktober 2012 vond een correctiegesprek plaats wegens bejegening van een klant. In het verslag van dit gesprek is vermeld:
‘De manier waarop zij in dit gesprek met deze klant heeft gesproken is onacceptabel op een klantenservice en mag absoluut nooit meer voorkomen.’
Desondanks ging de medewerkster toch weer in de fout. Op 6 juli 2015 sloot zij een gesprek met een klant af met de volgende woorden:
je moet je bek dichthouden kankerdebiel
Hiermee was de maat voor de werkgever vol. De werkneemster werd geschorst en de werkgever verzocht de kantonrechter de arbeidsovereenkomst te ontbinden. De werkneemster verweerde zich met de stelling dat ook de klant aan het schelden was.
De kantonrechter oordeelde dat er voldoende grond was voor ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Terecht tilt de werkgever zwaar aan klantvriendelijkheid en een correcte bejegening van klanten. Bovendien heeft de werkgever in haar medewerkers geïnvesteerd door middel van trainingen en begeleiding. Mede gelet op de in het verleden op haar geuite kritiek moet het voor de werkneemster duidelijk zijn geweest dat haar uitlating naar de klant als ontoelaatbaar zou worden beschouwd.
Oordeel kantonrechter; handelwijze medewerkster niet ernstig verwijtbaar
Volgens de kantonrechter was de handelwijze van de medewerkster niet ernstig verwijtbaar in de zin van de wet. De medewerkster voelde zich volgens de kantonrechter door de klant tot het uiterste gedreven en heeft de bewuste uitlating gedaan in reactie op soortgelijke bewoordingen van de klant. Dit is haar weliswaar kwalijk te nemen aangezien zij haar geduld had moeten bewaren, maar haar handelen, hoe laakbaar ook, rechtvaardigt niet dat de arbeidsovereenkomst wordt ontbonden zonder dat haar een transitievergoeding toekomt en zonder inachtneming van een opzegtermijn. De arbeidsovereenkomst wordt ontbonden met ingang van 1 december 2015 met toekenning van een transitievergoeding.
Publicatie: 26-10-2015