Sinds de invoering van de Wet Werk en Zekerheid op 1 januari 2015 zijn er nieuwe regels voor het gebruik van een concurrentiebeding en relatiebeding in contracten voor bepaalde tijd. Een concurrentiebeding beperkt de werknemer om voor een bepaalde periode werkzaamheden te verrichten voor concurrenten of relaties van de werkgever. In een relatiebeding wordt verboden dat de werknemer na het einde van het dienstverband contact onderhoudt met de relaties van de werkgever.
Uitgangspunt bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is dat het niet mogelijk is om een concurrentiebeding en/of relatiebeding op te nemen. Hierop is slechts één uitzondering: de werkgever mag een concurrentiebeding en/of relatiebeding opnemen in een contract voor bepaalde tijd met een (meerderjarige) werknemer wanneer er voor de werkgever sprake is van zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen.
Een concurrentie- en relatiebeding moet per werknemer en afzonderlijk van elkaar worden gemotiveerd. Het gaat immers om twee bedingen met ieder een eigen werking en strekking. Dit brengt met zich mee dat beide bedingen een daarop van toepassing zijde motivering moeten hebben.
Het opstellen van de motivering moet gelijktijdig plaatsvinden met het aangaan van het concurrentiebeding. Het is dus niet mogelijk om een concurrentiebeding in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd aan te gaan en de motivering hiervoor pas later aan te leveren.
In de parlementaire geschiedenis wordt aangegeven dat sprake moet zijn van een werknemer die specifieke werkzaamheden verricht of in een specifieke functie werkzaam is en dat dit per geval “een specifieke afweging en motivering” vergt. De noodzaak van het concurrentiebeding moet zowel bestaan ten tijde van het sluiten van het beding als op het moment dat de werkgever zich er op beroept.
Uit de praktijk blijkt bovendien dat rechters strenge eisen stellen aan de schriftelijke motivering van het concurrentiebeding. Uit rechtspraak blijkt dat het meestal niet voldoende is om in algemene zin te omschrijven dat de werknemer toegang heeft tot vertrouwelijke informatie over klanten en het bedrijf, offertes, tarieven en marges, contractvoorwaarden, marketing- en verkoopstrategieën, systemen voor nieuw te ontwikkelen producten en/of diensten.
Publicatie: 25 april 2019