Ontslag wegens disfunctioneren
In de wet is de term disfunctioneren niet opgenomen. In de rechtspraak wordt aangenomen dat hiervan sprake is indien niet wordt voldaan aan de functie-eisen.
Hierover kan soms onduidelijkheid bestaan omdat de functie-eisen niet goed zijn vastgelegd.
Er dienen aan een aantal eisen te zijn voldaan, voordat overgegaan kan worden tot ontslag wegens disfunctioneren.
- Het disfunctioneren dient aangetoond te worden, bijvoorbeeld aan de hand van gespreksverslagen, functioneringsgesprekken, beoordelingsgesprekken, mails of brieven.
- Er moet sprake zijn van structureel disfunctioneren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat incidenteel sprake is van privé problemen of ziekte. Als dit de reden is geweest van minder goed presteren dan zal een ontslag doorgaans weinig kans maken.
- De werkgever dient de werknemer gewezen te hebben op onvoldoende functioneren. Een enkele opmerking van de werkgever dat u beter had kunnen presteren is niet voldoende. De werkgever moet duidelijk hebben gemaakt dat hij rechtspositionele maatregelen overweegt indien het functioneren niet verbetert.
- De werkgever dient de werknemer in de gelegenheid te stellen om het functioneren te verbeteren. In sommige gevallen kan bovendien van de werkgever worden verlangd dat hij de werknemer ondersteuning biedt bijvoorbeeld door training en/of scholing. Hierbij dient een realistisch tijdspad in acht genomen te worden. Indien de werknemer geen reële kans heeft gekregen om het functioneren te verbeteren dan is er doorgaans onvoldoende grond voor een ontslag.
Hoewel het bovenstaande niet uit de wet volgt zijn bovenstaande voorwaarden leidend, zowel voor de kantonrechter in geval van een ontbindingsprocedure alsook voor het UWV in het kader van een ontslagprocedure.
Voor werknemers is het belangrijk dat zij reageren op kritiek, zeker als deze kritiek in hun ogen onterecht is.
In de praktijk zien we vaak dat werknemers niet, dan wel nauwelijks hebben gereageerd, op door de werkgever geformuleerde verwijten. De werknemer plaatst zich zelf hierdoor in een slechtere juridische positie in geval van een procedure. Het is dus van belang om op een zakelijke wijze onterechte kritiek tijdig (en schriftelijk) te weerleggen.
Publicatie: mei 2015