Op 15 april 2020 heeft eiser een e-mail ontvangen dat hij tot de 20 kandidaten behoorde die een woning kregen aangeboden. Hij diende via Woningnet aan te geven of hij de woning wilde accepteren of weigeren. Eiser heeft de woning geaccepteerd.
Bij e-mail van 17 april 2020 heeft De Alliantie aan eiser meegedeeld dat hij op dat moment de eerste kandidaat was voor de woning. Om daadwerkelijk voor de woning in aanmerking te kunnen komen, diende eiser bewijsstukken, waaronder de huurovereenkomst van zijn huidige woning en een inkomensverklaring, aan te leveren. De Alliantie schrijft verder onder het kopje “Aanleveren van bewijsstukken uiterlijk 20-04-2020 om 17:00”:
“Om te controleren of u in aanmerking komt voor deze woning wordt u gevraagd enkele documenten in te leveren. U kunt deze documenten uploaden op deze website (website blauw gedrukt, vzr.). Vermeld a.u.b. in het bericht het adres van de woning én uw IBAN-nummer. Om elk risico op verdere verspreiding van het corona-virus te voorkomen, hebben wij besloten om onze balie aan de [adres 3] te sluiten tot 28 april. Dit betekent dat de Alliantie alleen via de digitale kanalen en/of telefonisch bereikbaar is.
Op 19 april 2020 einde middag heeft de vriendin van eiser de gevraagde documenten met WeTransfer verstuurd en hiervan printscreens gemaakt. Op de printscreens is de melding te lezen dat de huurovereenkomst en de inkomensverklaring zijn verstuurd, maar nog niet gedownload. Helemaal boven aan de printscreens staat eerst een symbool van een slotje gevolgd door de woorden “dealliantie.wetransfer.com”.
Op 20 april 2020 heeft de vriendin gebeld met De Alliantie met de vraag of de documenten zijn aangekomen en of ze kloppen. Daarop is geantwoord dat De Alliantie vijf werkdagen de tijd heeft om de documenten te beoordelen en dan zal reageren. Op de vraag of de medewerker kan controleren of de documenten wel ontvangen zijn antwoordt de medewerker:
“Nee, dat kan ik helaas niet maar in principe als u gewoon de link heeft gevolgd die in de mail bijgesloten is dan kunt u ervan uitgaan dat we alle documentatie hebben ontvangen”.
Op 29 april 2020 verneemt de vriendin van eiser dat er geen documenten zijn ontvangen en dat de woning inmiddels aan de eerstvolgende kandidaat op de ranglijst is aangeboden.
In de procedure vordert eiser dat de woning per direct wordt onttrokken aan de verhuur voor andere kandidaten op straffe van een dwangsom.
Subsidiair vordert eiser dat De Alliantie een vervangende gelijkwaardige woning aanbiedt. De Alliantie verweert zich door te stellen dat eiser een fout moet hebben gemaakt bij het uploaden van de documenten, waarschijnlijk doordat hij zijn e-mailadres niet heeft ingevuld. Volgens De Alliantie dient deze fout voor rekening en risico van eiser te blijven.
De voorzieningenrechter overweegt dat het verweer van De Alliantie niet slaagt.
De Alliantie heeft gekozen voor een digitale aanlevering van documenten via WeTransfer, zodat het haar verantwoordelijkheid is dat de aanleverprocedure betrouwbaar is en waarborgen biedt voor woningzoekenden. Uit de overgelegde printscreens blijkt dat eiser de documenten correct via WeTransfer heeft verzonden. Omdat eiser geen ontvangstbevestiging ontving, heeft eiser meermaals aantoonbaar contact opgenomen met De Alliantie. De Alliantie was vervolgens niet in staat te controleren of de stukken daadwerkelijk waren ontvangen. Dit risico dient echter voor rekening van De Alliantie te komen. Eiser heeft alles gedaan om de documenten tijdig aan te leveren. Als De Alliantie had gecontroleerd en eiser had geïnformeerd dat de stukken niet waren ontvangen, had eiser ze opnieuw kunnen aanleveren. De negatieve gevolgen van een onbetrouwbaar systeem mogen niet op woningzoekenden worden afgewenteld, aldus de voorzieningenrechter. Deze onzorgvuldige handelswijze rechtvaardigt een schadevergoeding uit onrechtmatige daad en de aanbieding van een gelijkwaardige woning aan eiser.
Rechtbank Amsterdam, 19 juni 2020 ECLI:NL:RBAMS:2020:7621
Publicatie blog: 7 januari 2025