Op 28 juni 2024 heeft de Hoge Raad geoordeeld dat een koper terecht de koopovereenkomst heeft ontbonden van een elektrische auto. De feiten waren als volgt.
Medio 2018 is de Jaguar I-PACE op de markt gebracht. In de verkoopbrochure werd het volgende vermeld:
“ACTIERADIUS
Een volledige acculading maakt een actieradius mogelijk van 480 km volgens de WLTP-cyclus, meer dan genoeg voor het gemiddelde wekelijkse woon-werkverkeer van 300 km.”
En voorts:
Waarden voor EV-actieradius zijn gemeten met een productiemodel over een standaardroute. De daadwerkelijke actieradius is afhankelijk van auto- en accuconditie, actuele route, omgeving en rijstijl.”
Op de website van de autodealer werd eveneens een actieradius van 480 km vermeld met daarbij de toevoeging:
Dankzij een geavanceerde 90 kWh lithium-ion-batterij met 432 cellen heeft de Jaguar I-PACE een grote actieradius van 480 km WLTP (…)”
In noot van de verkoopbrochure stond:
EV-actieradius: tot 480 km. (…). Waarden voor EV-actieradius zijn gemeten met een productiemodel over een standaard route. De daadwerkelijke actieradius is afhankelijk van auto- en accuconditie, actuele route, omgeving en rijstijl.
De koper was bekend met dit voorbehoud maar dat mocht de verkoper niet baten.
De Hoge Raad oordeelt dat enerzijds het verschil tussen de op de website van de autodealer vermelde actieradius en anderzijds de met de auto onder gebruikelijke omstandigheden bereikte actieradius van hooguit 300 km in de winter van zodanige omvang is (ruim 35% minder) dat de koper hiermee geen rekening hoefde te houden ondanks het voorbehoud in de verkoop.
Bij de rechtbank werden de vorderingen van de koper aanvankelijk afgewezen maar zowel het Gerechtshof alsook de Hoge Raad oordeelden dat de koper de koopovereenkomst terecht had ontbonden.
Publicatie: 1 juli 2024